JP/POLITIKENS HUS

Erhvervslivets Kulturpris 2025

JP/POLITIKENS HUS

JP/POLITIKENS HUS er nomineret til Erhvervslivets Kulturpris 2025

Læs interviewet med direktør Stig Ørskov

Hvilken rolle spiller kunsten i din virksomhed?

For det første har vi altid indsamlet den fremmeste samtidskunst med bevidstheden om, at kunst er et vindue til verden for vores medarbejdere. Et vindue, som både giver et blik ind til menneskets inderste følelser, men også de store bevægelser i samfundet, som kunsten er en del af. Vi tror på, at kunsten skaber en mere interessant arbejdsplads og i sidste ende kan være med til at stimulere til bedre journalistik og litteratur.

For det andet bærer vi som mediekoncern et samfundsansvar for at tilgængeliggøre kunsten. Vi har siden 1960'erne opereret ud fra mottoet "kunsten ud til folket." Over en lang årrække har vi udgivet særtryk, så folk kunne få kunsten billigt hjem i stuerne. I dag driver vi også det anerkendte udstillingssted Politikens Forhal med skiftende samtidskunstudstillinger, der forlænges ind i aviserne med trykte værker og ud på Rådhuspladsen med midlertidige udsmykninger, så vi når ud til dem, der normalt ikke ser kunst.

Forhallen spiller således en dobbelt rolle: den tilgængeliggør kunst for en bred skare og bygger samtidig bro mellem kunst- og mediefeltet fra en helt unik position. Dermed arbejder vi effektivt for kunstens plads i den offentlige samtale til gavn for alle. Vi er super stolte af at være et af de eneste mediehuse i verden med et egentligt udstillingssted for skiftende samtidskunst. Og betragter det som et enormt privilegie.

 

Hvilken rolle spiller kunsten for dig som leder?

For mig er kunsten et vindue til mennesket og de store samfundsbevægelser. Gennem kunsten bliver jeg klogere på mine medmennesker og samfundet – og forhåbentlig også på mig selv. Men jeg lærer også at forstå nye måder at se omverden på – det kan være alt fra andre generationers syn på samfundet til nye perspektiver på klimadagsordenen. 

Derudover bidrager kunsten til, at vi lærer hinanden at kende i virksomheden i kraft vores fælles møder med kunsten og refleksionerne over den. Det er altid sjovt og vildt givende at mødes i samtaler om de værker, vi omgiver os med. 

Derudover er det også værd at bemærke, at undersøgelser viser, at især de yngre generationer lægger vægt på virksomheders forhold til kunst og kultur, når de vælger arbejdsplads. Det kan vi godt genkende.

 

Hvad er dit råd til andre, der vil gøre kunsten til en del af deres virksomhed?

Gør det! Men gør det professionelt. Vi har i dag et kunstudvalg bestående af virksomhedsledere, anmeldere og kulturjournalister fra huset. Sammen med en fastansat kunstfaglig leder sørger de for, at vi investerer i de fremmeste samtidskunstnere, ofte før museerne har opdaget dem. Den professionelle tilgang gør det også muligt at tilgængeliggøre kunsten i huset, arrangere events for medarbejderne og skabe en god dialog om, hvad de ønsker at hænge op, når kunsten skal udskiftes.

 

Hvorfor har du valgt at blive fotograferet foran udsmykningen af Tove Storch?

Det har været virkelig svært at vælge ét værk blandt vores store samling, men valget faldt på Tove Storchs udsmykning foran Jyllands-Postens hoveddomicil i Aarhus. En af de mest interessante navne på den danske kunstscene har her skabt et gigantisk værk i form af 550 keramiske fliser i varierende blå nuancer på spinkle ben. Som et hav, former de en horisontal flade i forskellige niveauer og fungerer derfor ikke som én skulptur, men snarere en totalinstallation.

Værket er i helt konkret forstand smukt, men samtidig er det skønt at se, hvordan folk sidder på værket, hænger op af det og i det hele taget bruger det som et mødested. Tilmed fungerer værket som en terrorsikrende konstruktion. Kunst og sikkerhed i en højere enhed. Vi er dybt taknemmelige over, at vi fik mulighed for at arbejde sammen med Tove Storch om at skabe et signaturværk i den kaliber.

Udsmykningen er da også udvalgt af Danish Club til at være blandt #TOP50kunstværker i det offentlige rum, og det er endvidere en del af Kunsthal Charlottenborgs Bike Art Tours med nøje udvalgte værker over hele landet. Med Storchs værk har vi kort sagt ikke blot fået en stærk markør for vores nye hus, men skabt en attraktion for alle på havnen, hvor man kan mødes om kunsten. Dét er kunsten ud til folket.

Foto: Joachim Ladefoged


OM JP POLITIKENS HUS

JP/Politikens Hus er en af Danmarks førende medievirksomheder, som står bag en lang række nyhedsmedier, forlag, ugeaviser og nichemedier – heriblandt Politiken, Jyllands-Posten, Ekstra Bladet, JP/Politikens Forlag, Saxo.com, JP/Politikens Erhvervsmedier og Jyllands-Postens lokalmedier.”

Besøg JP POLITIKENS HUS